Vi vil begynne med å takke Høye og Simonsen for å belyse viktige tema fra NOKUT-rapporten (1), og ønsker med denne kommentaren å dele noen tanker om hvordan universitetene kan rekruttere flere leger til undervisning.
Gjennomgående fra både NOKUT-rapporten og rapporten fra «Prosjekt 181» (2), som omhandler økt antall studieplasser i Tromsø, er behovet for flere leger i undervisningsstillinger. Det har i mange år vært en tradisjon at kombinerte stillinger er forbeholdt overleger og spesialister. Vår mening er at det bør satses mer på rekruttering av unge leger uten ferdig spesialistkompetanse for å få dekt noen av behovene for undervisningskrefter.
For å lykkes med dette mener vi at kombinerte stillinger som LIS på sykehus eller i kommuner og universitetslektor/førsteamanuensis er veien å gå. De kombinerte stillingene må gi mulighet til en reel karriereutvikling for den ansatte både når det gjelder undervisning og forskning. I dag er det ikke uvanlig å tilby korte kontrakter for å dekke enkelttimer i undervisning. Ved å legge godt til rette for en «kombinert karriere» vil det skape sterkere tilhørighet til undervisningen og motivere til å stadig forbedre undervisningsmetoder framfor å holde samme forelesning år etter år. Det vil også øke stabiliteten av undervisere og forhåpentligvis kvaliteten som gis til studentene.
Alle LIS har læringsmål i temaene forskning og undervisning som i stor grad dekkes av e-læringskurs. Dette er læringsmål vi mener bedre kan dekkes ved undervisning av medisinstudenter på både universitets- og lokalsykehus, samt i kommunene.
I likhet med Høye og Simonsen frykter vi at et slikt forslag også kan slukes av byråkratiet og oppfordrer veiledere, avdelingsledere og ledelse til å allerede nå vurdere om dette er noe som kan implementeres i dagens drift av primær- og spesialisthelsetjeneste. Det tror vi vil øke interessen for forsknings- og undervisningsstillinger blant yngre leger og lette rekruttering av sårt tiltrengte lærekrefter.
Gi yngre leger muligheten til å undervise
Vi vil begynne med å takke Høye og Simonsen for å belyse viktige tema fra NOKUT-rapporten (1), og ønsker med denne kommentaren å dele noen tanker om hvordan universitetene kan rekruttere flere leger til undervisning.
Gjennomgående fra både NOKUT-rapporten og rapporten fra «Prosjekt 181» (2), som omhandler økt antall studieplasser i Tromsø, er behovet for flere leger i undervisningsstillinger. Det har i mange år vært en tradisjon at kombinerte stillinger er forbeholdt overleger og spesialister. Vår mening er at det bør satses mer på rekruttering av unge leger uten ferdig spesialistkompetanse for å få dekt noen av behovene for undervisningskrefter.
For å lykkes med dette mener vi at kombinerte stillinger som LIS på sykehus eller i kommuner og universitetslektor/førsteamanuensis er veien å gå. De kombinerte stillingene må gi mulighet til en reel karriereutvikling for den ansatte både når det gjelder undervisning og forskning. I dag er det ikke uvanlig å tilby korte kontrakter for å dekke enkelttimer i undervisning. Ved å legge godt til rette for en «kombinert karriere» vil det skape sterkere tilhørighet til undervisningen og motivere til å stadig forbedre undervisningsmetoder framfor å holde samme forelesning år etter år. Det vil også øke stabiliteten av undervisere og forhåpentligvis kvaliteten som gis til studentene.
Alle LIS har læringsmål i temaene forskning og undervisning som i stor grad dekkes av e-læringskurs. Dette er læringsmål vi mener bedre kan dekkes ved undervisning av medisinstudenter på både universitets- og lokalsykehus, samt i kommunene.
I likhet med Høye og Simonsen frykter vi at et slikt forslag også kan slukes av byråkratiet og oppfordrer veiledere, avdelingsledere og ledelse til å allerede nå vurdere om dette er noe som kan implementeres i dagens drift av primær- og spesialisthelsetjeneste. Det tror vi vil øke interessen for forsknings- og undervisningsstillinger blant yngre leger og lette rekruttering av sårt tiltrengte lærekrefter.
Vi gleder oss til å bidra!
Litteratur:
1) Sluttrapport fra evalueringen av profesjonsstudiet i medisin. NOKUT-rapport 2-2025. Trondheim, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga, 2025. https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2025/evaluering-av-profesjonsstudiet-i-medisin_sluttrapport_2-2025.pdf Lest 24.4.2025.
2) “181 i nord” - Tilpasning av den medisinske studieplanen ved UiT til 181 studenter på hvert kull. Rapport fra prosjektledelsen desember 2024. Tromsø, UiT, Norges arktiske universitet, 2024. https://www.legeforeningen.no/contentassets/3bd460d9e03247088edf7534a827cbb1/prosjekt-181-i-nord.pdf Lest 24.4.2025.