Besøkene på utdanningsinstitusjonene
Når spesialitetskomiteen besøker en utdanningsinstitusjon, har de i forkant mottatt en rapport med opplysninger om generell utdanningsplan, læringsarenaer, kompetanse, aktivitet og strukturelle forhold, samt en plan for helhetlig spesialistutdanningsløp og internundervisning.
Under besøket gjennomgås rapporten med fokus på det institusjonen har lykkes med, og om det har vært særlige utfordringer. Det er egne møter med leger i spesialisering (LIS), overleger og ledelsen.
Et slikt besøk tar gjerne en hel dag og krever en del forarbeid, forklarer Wergeland.
– Noen ganger dukker det opp forhold som gjør at vi ønsker å følge opp utdanningsvirksomheten. Da benytter vi muligheten til kortere, mer spissede digitale oppfølgingsmøter.
Spesialitetskomiteen planlegger å besøke utdanningsinstitusjonene om lag hvert fjerde år.
Etter pandemien har det vært en økt frekvens av besøk etter et par år uten. Med seks til sju besøk i året har det vært en travel tid for komiteen, selv om de fordeler besøkene mellom seg. Wergeland regner med at dette roer seg når komiteen har vært til stede hos samtlige institusjoner etter pandemien.
– Vi får gode tilbakemeldinger på besøkene. Faktisk er det de utdanningsinstitusjonene som ser ut til å ha strevd mest med LIS-utdanningen, som kommer med de mest positive tilbakemeldingene. Mange er ofte klar over hvor utfordringene ligger i egen organisasjon, sier Wergeland og fortsetter:
– Vi har opparbeidet oss verdifull innsikt i hvilke utfordringer utdanningsinstitusjonene har og kan bidra i diskusjoner om hvordan de kan løses. Ofte er det de samme utfordringene som går igjen. Generell informasjon kan vi ta med oss til neste institusjon, slik at det blir en erfaringsutveksling.