Stor oppslutning om årets MedHum-aksjon

Nesjla Syrous Om forfatteren

Årets MedHum-aksjon har til nå vært en stor suksess. Aksjonens viktige budskap har vært spredd gjennom sosiale medier og «Genserkampanjen» gikk over all forventning.

MedHum-aksjonen 2018 setter fokus på syriske barn og unge på flukt, og deres rett på psykososial støtte og grunnleggende helsetjenester. Flyktningkrisen i Syria er den største globale krisen siden andre verdenskrig. Per dags dato er det mer enn 660 000 flyktninger som er berørt av krisen i Syria, hvorav halvparten er barn!

Barn på flukt er først og fremst barn, og de har krav på en trygg oppvekst – akkurat som alle andre barn i verden. Vi mener dette er helt avgjørende for at disse barna en dag skal kunne leve et tilnærmet normalt liv uten å være fullstendig tynget av alt det grusomme de har opplevd. MedHum-aksjonen støtter derfor i år UNICEFs Makani-sentre som har som mål å gi alle sårbare barn i Jordan tilgang på grunnleggende helse- og utdanningstilbud. Hovedmålet er å beskytte fremtiden til barn som er berørt av krigen i Syria og som har flyktet til nabolandet Jordan, og på denne måten hindre at Syria får en hel tapt generasjon av barn og unge – «No Lost Generation».

Genserkampanjen

Et av høydepunktene i løpet av aksjonsåret har uten tvil vært «Genserkampanjen». Dette er et helt nytt stunt som aldri før er blitt gjennomført av MedHum. Kampanjen var ment som et forsøk på å nå et større publikum enn kun medisinstudenter og ansatte ved de medisinske fakultetene i de ulike studiebyene. På denne måten kunne det viktige budskapet spres til langt flere.

Sigrid Bonde Tusvik. Foto: MedHum

Helse- og omsorgsminister Bent Høie. Foto: MedHum

Thomas Hayes. Foto: MedHum

Formålet med kampanjen har vært å øke populariteten og skape blest rundt de aksjonsspesifikke genserne, samt å spre aksjonens budskap. Selve kampanjen startet uke 16 og varte i ca. ti dager – en utrolig gøy og intens periode med hyppig publisering på sosiale medier med bilder og videoer av kjendiser, politikere og leger iført en MedHum genser, og som alle sa noen viktige ord om årets prosjekt.

Viktige støttespillere

Vi vet at mange i dag får sin daglige dose nyheter fra Internett, og sosiale medier spiller her en svært viktig rolle; både for å spre et budskap, men også for å engasjere og motivere andre til å bidra og til å gjøre en forskjell. Det var nettopp dette vi ønsket å oppnå med denne kampanjen. Ved bruk av kjente personligheter og deres makt og innflytelse gjennom sosiale medier, klarte vi å nå et mye større publikum enn tidligere.

Og det er ikke hvem som helst vi har fått med på laget. Aksjonens høye beskytter, Sigrid Bonde Tusvik, promoterer aksjonen både med video og bilde iført genseren på sosiale medier.

– Det er fantastisk å få lov til å være MedHum-aksjonens høye beskytter i 2018. Jeg er veldig fornøyd med at dere har valgt Unicef og Makani-prosjektet som skal støtte barn som trenger hjelp der de trenger mest hjelp – det er i Syria-konflikten, sier Bonde Tusvik.

I tillegg har en rekke profilerte politikere fra nesten alle de politiske partiene vært med på laget, blant dem helse- og omsorgsminister Bent Høie (H), utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H), Audun Lysbakken (SV), Bjørnar Moxnes (Rødt), Ingvild Kjerkol (Ap) og Knut Arild Hareide (Krf). Fotballspillere, skuespillere, artister og stand-up-komikere stilte også opp for kampanjen, deriblant NRKs SKAM-trio Thomas Hayes, Ulrikke Falch og Josefine Frida Pettersen.

Thomas Hayes sier til MedHum at han er svært glad for å være med på genserprosjektet.

– Jeg synes det er veldig bra at salget øker. Det gjør at aksjonen får flere midler og at budskapet blir mer synlig når flere bruker genseren, sier han.

Ada Hegerberg, som i 2017 ble kåret til verdens beste kvinnelige fotballspiller av BBC, og artist og musiker Sigrid (Solbakk Raabe) stilte også opp.

Bestillinger fra hele verden

#LaBarnVæreBarn var kampanjens unike hashtag, og vi kan med glede fortelle at kampanjen gikk over all forventning. I løpet av de få kampanjedagene klarte vi å selge over 2 000 gensere og T-skjorter, og vi samlet inn over 394 000 kroner. Videre har vi mottatt bestillinger fra over 25 land, blant annet USA, Mexico, Malaysia, Israel, Saudi Arabia og Kina. Det er veldig gøy! I tillegg bidro Legeforeningen og de ulike organisasjonsleddene med nærmere en halv million kroner under årets landsstyremøte.

Videre planer og aksjonsuke

Men MedHum er ikke helt klare for å gi seg ennå. I september er det duket for årets største happening – Aksjonsuken, som i år vil foregå i tidsrommet 17.–23.9 ved alle de fire medisinstudiestedene i Norge. I løpet av uken vil det være en rekke arrangementer og «stunts» som promoterer årets prosjekt på sin unike måte, og som alle interesserte kan være med på. Ved å delta og vise interesse støtter man årets prosjekt. På denne måten bidrar man til å gjøre en forskjell for syriske barn og unge i Jordan! Hver studieby står for planlegging av sin respektive aksjonsuke. Hvilke arrangementer som fremheves varierer dermed fra studiested til studiested.

STRÅLENDE FORNØYD: Lokalleder i Bergen Sara Eriksen og styreleder for MedHum Emma Lengle var overveldet over givergleden fra organisasjonsleddene og Legeforeningen. Foto: Legeforeningen/Thomas Barstad Eckhoff

De mer tradisjonelle arrangementene vi kan glede oss til er blant annet bamsesykehus og veldedighetsløp, også kalt MedHum-løpet, som arrangeres i de fleste studiebyene. Loppemarked og diverse quizer er også populært. MedHum-revy, Standup med blant andre Dr. Jonas Bergland og Mikkel Niva, konserter og studentenes egen versjon av «Hva feiler det deg?» er heller ikke arrangementer en skal se vekk fra.

Hvordan kan nettopp du engasjere deg?

Det er veldig enkelt – her gjelder det kun å følge med i din by for å få med seg akkurat hva som skjer til hvilket tidspunkt, og å delta på de spennende arrangementene! Nærmere informasjon om aksjonsuken og de ulike arrangementene finner du blant annet på facebook-siden til lokallagene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Støtt årets aksjon og bidra til endring!

Medisinstudentenes humanitæraksjon (MedHum) er Norges største studentdrevne humanitære aksjon. Hvert partallsår arrangerer MedHum en aksjon for å samle inn penger til humanitære prosjekter med fokus på forebyggende helsearbeid i lav- og mellominntektsland.

Barn på flukt fortjener å bli sett. De fortjener vår tid og vår oppmerksomhet – og de fortjener en barndom. Dette er ikke barnas krig, likevel er det de som betaler den høyeste prisen. Jeg oppfordrer deg derfor til å støtte MedHums innsamlingsaksjon og bli med på arrangementer i din by i løpet av Aksjonsuken. Ditt bidrag betyr mye!

Kommentarer

(0)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.

Anbefalte artikler