Studenter får fjernundervisning i bruk av ultralyd

Lise B. Johannessen Om forfatteren
Artikkel

Bruk av fokuserte pasientnære ultralydundersøkelser har ført til at medisinstudenter, både i Norge og utlandet, vil ha undervisning i denne metoden. I dag mangler slik opplæring i legeutdanningen.

Et viktig ledd i primærundersøkelsen er fokusert ultralydundersøkelse. Her ved instruktør Ola Grude, og student Martine Ødegård. Foto Øystein Julien

Ultralyd har tradisjonelt blitt brukt av radiologer, gynekologer/obstetrikere og kardiologer, men tas nå i bruk av flere medisinske spesialiteter. I januar 2015 deltok 50 medisinstudenter på et pilotkurs i et nytt ultralydkurskonsept – UltraBox, i Szczecin, Polen.

– Det unike ved dette kurset er at studentene får fjernundervisning i ultralyd av eksperter ved SAFER (Stavanger Acute medicine Foundation for Education and Research), et lærings- og simuleringssenter for helsepersonell i Stavanger, forteller Marit Witsø, student ved Pomeranian Medical University i Szczecin. Sammen med Dan Skoglund, Mari Husom Vonen, Ola Grude og Anders Holen (alle utenlandsstudenter) er hun lært opp til å fungere som lokal instruktør på kursstedene.

Stort potensiale

UltraBox-undervisningen i Szczecin ble gjennomført med fjernhjelp fra anestesilege Nils Petter Oveland og sonograf Victoria Vatsvåg, som ved bruk av nåtid kameraoverføring av både video og ultralydbilde kunne veilede utvalgte treningsstasjoner.

– Bruk av videokonferanseutstyr har et stort potensiale i undervisning av helsepersonell, sier Marit Witsø. Tradisjonelle kurs som baserer seg på fysisk tilstedeværelse er ofte bra, men kan være en begrensende faktor for en bred utbredelse av ultralydopplæring. Hun forteller at det planlegges nye kurs ved flere læresteder Norge og i Europa, blant annet en egen sommerturné med kurs ved flere universiteter i Polen.

Alt-i-en pakke

Nils Petter Oveland som er anestesiolog og førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger er initiativtakeren bak UltraBox. Han forteller at det har vært stor etterspørsel etter kurset blant medisinstudenter og han innså tidlig at det ville bli vanskelig å møte etterspørselen ved kun å samle studentene ved SAFER-senteret. Han kom derfor på å lage et «alt-i-en pakke» ultralydkurs som kunne sendes de ulike lærestedene. Slik ble ideen om UltraBox (en transportkasse med alt man trenger for å holde et skikkelig «Point-of-care ultrasonography» (POC-US kurs) lansert. Kassen inneholder ultralydapparater, ultralydsimulatorer og videokonferanseutstyr. Før kurset får studentene tilgang på videoforelesninger på nettet.

– Ultralydsatsingen ved SAFER-senteret i Stavanger har fått navnet SAFERSOUND og har som mål å skape Skandinavias beste ultralydutdanning innen POC-US, sier Oveland som siden 2011 har arrangert egne kurs i fokuserte pasientnære ultralydundersøkelser. Støtten til kurset har kommet fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse, men i august 2014 ble all undervisning overført til SAFER. Samme måned arrangerte SAFERSOUND, som det første stedet i landet, et eget POC-US for legestudenter.

– Vi arrangerer flere årlige kurs rettet mot leger, men like viktig har det vært å starte utdanning for legestudenter, sier Nils Petter Oveland.

Les mer her: www.safersound.net

Anbefalte artikler