Kommentar

RE: Trenger vi eksamen?

Gudjon Leifur Gunnarsson
Sykehuset Telemark Skien
Interessekonflikt:  Nei

Å studere medisin er frustrerende. Dette vitnes i kommentarartikkelen til Næss (1), og sånn har det alltid vært. Studenter skal tenke kritisk og tvile på det som er sagt, samtidig som de skal være kreative og se alternativer. På universitetet lærer man for livet og ikke for å bestå en eksamen. Pensumet er stort, og man blir nødt til å sile det som er viktigst fra det som er mindre viktig. Dette kan være en frustrerende prosess, især når eksamen nærmer seg.

Det er så utrolig mye man ikke vet, og med økt viten dukker det stadig opp flere spørsmål, og mindre og mindre vet man sikkert. Medisinsk viten endrer seg fort, og derfor blir mye av det man har lært utdatert. Under min studietid var det forbudt å anvende betablokker hos pasienter med hjertesvikt. Året før jeg ble turnuslege ble denne kunnskapen avkreftet, og i dag er hjertesvikt indikasjon nummer én for betablokker (2). Det samme gjelder adrenalin i lokalbedøvelse til fingre og tær (3). Litteraturen stemmer ikke alltid overens med virkeligheten. Prøvene bestod jeg fordi jeg lærte leksene, men ikke fordi alt som jeg lærte var riktig. Endringene har jeg fått med meg fordi jeg fortsetter å lære og leser like mye som før. Du som studerer medisin: Vær forberedt på livslang oppdatering og daglig prøve.

Jeg tror Næss har rett, eksamens betydning for læring er begrenset, men avholdt på riktig vis avslører den hvem som kan og hvem som ikke kan. Kanskje bør vi supplere eksaminasjonen med nærmere observasjon, og stille krav om attester av overordnede for å komme videre i studiet, og kanskje spesielt i spesialistutdannelsen?

Kunnskap og viten er et privilegium, og med å studere medisin følger et ansvar: Å innhente og formidle viten videre til neste generasjon. Vår plikt er å sikre optimal utdannelse og rekruttere kompetente fremtidige kollegaer – kollegaer som Næss som ikke er redd for å stille spørsmål og kritisere vanesaker. Prøvene kommer vi ikke utenom, og hvis vi er heldige stilles det større krav i fremtiden og strengere prøver blir avholdt i tråd med en mer målrettet utdannelse av leger og legespesialister.

Litteratur

1. Næss T. Trenger vi eksamen? Tidsskr Nor Legeforen - Publisert først på nett 23. juni 2014 doi: 10.4045/tidsskr.14.0664

2. Lechat P, Packer M, Chalon S, Cucherat M, Arab T, Boissel JP. Clinical effects of beta-adrenergic blockade in chronic heart failure: a meta-analysis of double-blind, placebo-controlled trials. Circulation. 1998;98:1184-91.

3. Denkler K. A comprehensive review of epinephrine in the finger: to do or not to do. Plast Reconstr Surg. 2001 Jul;108(1):114-24.

Published: 27.06.2014
Laget av Ramsalt med Ramsalt Media