Lojalitet mot pasienten
– Vi er litt urolige og oppgitte over en del av styringselementene i helsetjenesten, sa Ivar Thomsen. Han er medforfatter i kronikken Ta faget tilbake og sitter også i aksjonsgruppen for Helsetjenesteaksjonen. Thomsen understreket at helsearbeidere, pasienter og pårørende ikke lenger finner seg i administrativ overstyring fra et viltvoksende byråkrati.
– Sykehusene bør tilbake som et forvaltningsorgan og helsearbeidernes hovedlojalitet skal være overfor pasientene, understreket han.
– Hvis det er tvil om hvor lojaliteteten ligger skaper det grunnlag for mistillit.
Bjørn Helge Gundersen var opptatt av mulighetsledelse. Ledelsesprosessen skal skape felles engasjement med utgangspunkt i den enkeltes engasjement. Den skal tilrettelegge for og skape mere samarbeide på tvers og mellom faggrupper enn det som tilfeldig vokser frem og den skal snu fokus fra hva og hvor mye man gjør til hvordan det går med pasientene. Man må skape mer samarbeid enn det som er oppstått tilfeldig, sa Gundersen og viste også til at forståelsen av hva god ledelse i sykehus er, og hva det bidrar til er økende og vil fortsette å øke.
– Legespesialistene i hele landet må få en hverdag der det gode pasientmøtet får stå i sentrum, der legen har nødvendig tid og myndighet i forhold til ansvaret og opplever meningsfull bruk av sin kompetanse, sa Jon Helle. Han påpekte at tilgangen på ledelseskapasitet handler mye om hvordan men formidler roller.
– Jeg tror det er veldig viktig å fokusere på avdelingsledernivå, sa han