Kvotesalget
På MinKvote.no kan man regne ut husholdningens totale CO₂-utslipp og abonnere på kvoter. Søraasene selger også kvoter for enkeltutslipp, for eksempel en flytur. Jobben med MinKvote.no preget 2007 for den lille familien. Det er bare to ansatte i selskapet.
– Men hvordan oppsto ideen om kvotesalg til privatpersoner?
Daglig leder Arne svarer: – Vi lurte på hva vi kunne gjøre med våre egne CO₂-utslipp. Vi har gjort en del grep hjemme, men fant ut at det var vanskelig å redusere dem noe særlig mer om vi ville beholde bolig og biler. Da tenkte jeg: Det hadde vært fint å kunne si at jeg har gjort opp for meg! Utslippet mitt er spart inn av grønn energi i for eksempel India. På den tiden var det nesten umulig for privatpersoner å kjøpe klimakvoter i Norge.
– Det kan ikke være så himla vanskelig å begynne å selge kvoter selv! sa vi til hverandre. Det finnes sikkert andre som vil bli klimanøytrale også. Det viste seg å være litt vanskeligere enn vi hadde trodd, fortsetter pressetalskvinnen i MinKvote.no.
– Vi startet i Norge, begynner innskjøpsleder Arne. – Kvoter i industrielle størrelser omsettes på kraftbørsen Norpool, der strømselskapene også handler. Kvotemeglerne vi ringte, solgte bare milioner av tonn.
– Til slutt kjøpte vi i utlandet, sier økonomidirektør Camilla. – Det var fordi vi hadde noen kriterier for kvotene våre: De skulle være FN-godkjente og gullstandardkvoter. Gullstandarden (3) er satt opp av et knippe miljøorganisasjoner som synes at FNs sertifiseringssystem ikke er strengt nok. South Pole er det selskapet vi har kjøpt mest av.
– Vi tok opp ekstra huslån og kjøpte 100 kvoter for 25 000 kroner, mimrer Arne, resepsjonist i MinKvote.no. – 100 kvoter tilsvarer omtrent ti års utslipp for en gjennomsnittlig nordmann. Om vi ikke får solgt dem, er vi i alle fall klimanøytrale de nærmeste årene, tenkte vi. På hjemmesiden vår kan man lese mer om prosjektene som kvotene kommer fra, sier han.
Nettsiden ble lansert i november 2007, og de første kvotene holdt ut adventstiden.
– Utenlandske kvoteselgere har fått en del kritikk, og vi tok denne til etterretning, sier Arne, salgskonsulent i MinKvote.no. – Derfor ville vi ha en revisor. Vi tok kontakt med det internasjonale revisjonsfirmaet KPMG og gjorde et funn i Sarita Bartlett, miljøekspert i selskapet. Hun har hjulpet oss med vedtektene. En revisor kontrollerer at vi har betalt for kvotene vi selger og at de er slettet i FNs kvotesystem, «kvotebanken», fortsetter han.
– KPMG gjør virkelig jobben for oss til spottpris. Det er nok fordi dette er spennende for dem også. Kvotemarkedet er forholdsvis nytt, og de ønsker å lære mer om hvordan det fungerer så de kan ligge i tet.
Den største utgiften vi har hatt, foruten kvoter selvfølgelig, er en ny grafisk profil som vi fortsatt jobber med, kommer det fra webmaster Arne. – Dessuten har vi hatt litt reklame, blant annet i bladet til Framtiden i våre hender. Før sommeren hadde vi stand på Strømmen storsenter, men vi fikk ingen nye abonnenter dessverre. Med en investor kunne vi brukt litt mer penger på markedsføring.
– Salget har passert 1 000 kvoter, sier Camilla, kantinedame i MinKvote.no. – Vi har rundt 50 abonnenter, og så er det noen som har kjøpt kvoter for et helt år. Det er en del leger som abonnerer faktisk. Vi lar taushetsplikten gjelde i forhold til kundene våre også, selv om vi har mange spennende kunder og gjerne skulle brukt dem i markedsføringen. Nå som det finnes flere aktører i privatmarkedet, tror vi at de kommer til oss fordi vi kun har hatt FN-godkjente kvoter og egen revisor.
På postkassen til vaktmester og arkivar i MinKvote.no, i et boligfelt på Løkkaskogen i Oslo, står det: «Denne husstanden er klimanøytral. Uadressert reklame – nei takk!»
– Vi har tenkt mye på hvordan kundene våre skal få noe håndfast igjen for abonnementet. Folk kjøper jo liksom luft. Derfor får alle klimasertifikat og klistremerker til hus, bil og postkasse. Vårt mål er at du skal spare det du kan og ikke bare kjøpe deg fri, understreker Camilla, som er ansvarlig for selskapets kjerneverdier og visjoner. – Abonnentene får også månedlige sparetips på e-post. Mye av vitsen med kalkulatoren vår er at man skal bli seg bevisst sitt eget utslipp og hvordan man kan redusere det.