Farlige forbindelser?

Pernille Nylehn Om forfatteren
Artikkel

Illustrasjonsfoto © FoodCollection/GV-Press

Legenes forhold til legemiddelindustrien er ikke helt uproblematisk. De siste årene er reglene for samhandling strammet betraktelig inn, bl.a. ved at legemiddelreklame er utestengt fra poenggivende kurs. Men blant folk flest er det fremdeles en vanlig oppfatning at leger er kjøpt og betalt – i beste fall forledet – av industrien.

Legemiddelrepresentanter kommer jevnlig på besøk til legekontorene, med flotte presentasjoner … og baguetter, kulepenner og refleksbrikker. Noen leger mener besøkene gir nyttig informasjon om nye medikamenter og behandlingsregimer, og at det er greit å få informasjonen over en matbit. Motstanderne mener det er uhørt å la pillepushere slippe til med reklame, forkledd som vitenskapelige fakta og dandert med majones og persille. Ordet korrupsjon er nevnt.

Kanskje verken tilhengere eller motstandere tar legemiddelrepresentantene alvorlig nok, som faglige samtalepartnere og som selgere: Det er nyttig å få informasjon om nye legemidler, nye indikasjoner, retningslinjer etc. Samtidig er det hevet over tvil at reklamen virker bedre på oss enn vi liker å tro.

Dette kan man gjøre for å dempe ubehaget og øke utbyttet: Utvid legemiddellunsjen til en klokketime, hvor representanten er med den første halvtimen og legene diskuterer videre den andre. En av legene har forberedt seg på temaet og kan nyansere bildet representanten tegner. Representantene stiller forberedt, det er vel bare rimelig at vi gjør det samme.

Har vi ikke tid? Ta en kikk i speilet: Velger vi å bruke vår dyrebare tid til å ta imot halvfordøyd reklame, men ikke til selvstendig faglig oppdatering på kontoret, har kanskje offentligheten rett.

Anbefalte artikler