Eksperter på overvekt og fedme?

Emner: 
blogg
ekspert
erfaring
fedme
medier
trening
Denne artikkelen ble skrevet for bloggen Tidsskriftet publiserte i tidsrommet 2010-2014. Der presenterte vi frittstående kommentarer.
Med fare for å slå inn en åpen dør; en fitnessinstruktør sa her forleden at hun vet det er mulig for alle tykke å bli tynnere. Hun lanserte poenget, hoppende engasjert i en TV-sendt debatt om fedmekirurgi . Holder påstanden mål er hun alene i verden om å ha løsningen på fedmeproblemet. Temaet går igjen på ulike blogger om livsstil og helse, det debatteres friskt og ganske freidig. Tjukke unger er utsatt for omsorgssvikt, de blir ikke sett av sine foreldre og blir sin tjukke mors ”drinking buddy” er blant karakteristikkene. Ta barn med vektproblemer ut av hjemmet, fòr dem tre ganger for dagen med statlig finansiert mat og tving dem til aktivitet, blir det foreslått.

Ta seg sammen sa du? Jada, gang på gang… Ill: iStockphoto

Jeg undres over at selvlærte ernæringsentusiaster og treningsfantaster omtales i media som ekspert på overvekt og fedme. De har smått med formell kompetanse fra relevante fag og egen forskning, og desto mer av personlig begeistring for friske, faste og formede kropper. Høye på selvbruningskrem og stinne av zumba og spinning dukker de opp i sosiale og riksdekkende medier med tabloide statements: “man har ikke fedme, man er feit”. Masse ”likes” og delinger følger i kjølvannet, endelig noen som setter skapet på plass! De siste ti årene har jeg gjennom faglige utviklingsarbeid og forskning fordypet meg i nettopp spørsmål som hva vi har og er når det kommer til kroppen. Særlig har jeg vært opptatt av forholdet mellom å ha og å være kroppen når en er tykk. Å undersøke slike spørsmål fordrer interesse for og nysgjerrighet på hvordan det erfares av den enkelte å leve som tykk. Ekspertene jeg blir presentert for, er visst ingen av delene, verken interesserte eller nysgjerrige. De vet og de vil ha fettet vekk. De skriver og snakker i store bokstaver til store kropper, snart må vel (tjukke) folk høre? I egen forskning har jeg sett at den som er tykk har lang erfaring med ekspertisen, kjenner gjerne deres råd ut og inn og har ofte forsøkt å følge dem gjennom utallige slankekurer i lange slankekarrierer. Det er imidlertid slankekarrierer med et repeterende forløp; ned i vekt og så opp igjen. På ulike tidspunkt i prosessen med å gå ned i vekt blir det for mange for tungt å prøve å bli lettere. Flere forhold kan belyse hvorfor det blir slik og paradoksene står i kø. Mens målet er å bli friskere av en livsstilsendring, kjenner flere at de tvert i mot kan bli syke av det. De erfarer å bli for opptatt av kaloritelling, veiing og hvilepuls og at endringen trigger en tvangsmessig oppmerksomhet mot kropp, vekt, mat og trening. Diettene virker, men på langt flere og mer dyptgripende områder enn badevekta. Konsentrasjonen på jobb går føyken, relasjoner forskyves og forandres. Individuelle og meningsfulle livsmønster av tid og sted, rytmer og emosjoner, berøres og bryter sammen. Hele tilværelsen snus på hodet, kan noen fortelle, og veien blir kort til å droppe hele greia. Ta seg samme sa du? Jada, gang på gang, sier informantene i min forskning. Hørte jeg manglende motivasjon? For de fleste av dem er det adskillig vanskeligere å motivere seg for å droppe nedbrytende kurer og kurs, leve med fedmen og tåle seg selv som tykk. Mangel på viljestyrke? Tja, prøv selv, snu opp ned på vaner og rutiner, slutt for eksempel å trene hvis du liker det og si til deg selv at dette skal vare livet ut. Viljestyrke? Den bloggende fintnessdronningen får pludre videre i aviser og på frokost-TV. I media blir slike inderlig fremførte personlige meninger utfyllende promotert. Når en lever av å få folk opp i puls og ned i vekt er oppslag, treff og bloggtrafikk god butikk, og for alle kommersielle aktører er det en god nyhet at flere er tykkere enn før. Markedet vokser, bokstavelig talt, og mediene formidler villig reklamen. Det ekspertøsene virkelig er eksperter på er å forføre media. De vet å forme seg selv og innleggene sine for å slippe til med hele sitt kommersielle produktspekter i mangfoldet av kanaler. Går vi budskapet deres inn på klingen, så koker det ned til at alt var bedre før, og folk må ta seg sammen, eller politikerne må på banen. Som hektiske utgaver av Tårnfrid på høyoktan står de ved panelbordet og roper ut det folk vil ha. Lette svar på tunge spørsmål. Et genialt mediegrep, godt for bisnissen, men sørgelig tynt for den som er tykk.

Kommentarer

(0)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.