Kirurg blir humordoktor på heltid

Stein Tyrdal forlater stillingen som kirurg ved Ullevål universitetssykehus for å bli humordoktor på heltid. Foto Nina Granlund Sæther

- Jeg tror jeg vil gjøre vel så mye for folkehelsen ved å kommunisere optimisme, begeistring og livsglede, sier Tyrdal.

Et piff til verden

Han begynner som sjef for det relativt nystartede kommunikasjonshuset Piff verden AS, som opererer med humor som verktøy. Selskapet har som mål å utvikle, produsere, arrangere og distribuere daglige innslag og aktiviteter som skal bidra til å gjøre arbeidsdagen hyggeligere, morsommere og mer stimulerende (HMS).

Humoristisk rulleblad

Stein Tyrdals humoristiske bakgrunn skulle det ikke være noe å si på. Han har vært president i Nordisk selskap for medisinsk humor siden 1999, humorredaktør i Tidsskriftet, skrevet bøkene Humor og helse 1 og 2, og er daglig leder av Humorologisk institutt. Han har reist landet rundt og holdt foredrag om humor og helse, og dette er noe han vil fortsette med.

- I den nye jobben vil jeg vinkle humoren mer mot næringslivet og jobbe mer på kulturbyggesiden. Med det nye selskapet skal vi gi et piff til verden, og vi skal begeistre oss selv og våre samarbeidspartnere hver dag, sier Tyrdal til Tidsskriftet.

Humor satt i system

Piff verden er en nettbasert kalender som lager nye innslag av blant annet filmer, animasjoner, bilder, eksistensielle undringer og avspenningsøvelser hver dag. Et av prosjektene fremover er å produsere et nytt show hver måned, som skal spilles inn på Scene West i Oslo og vises på nettsiden den siste fredagen i hver måned.

- Vi har knyttet til oss flere samarbeidspartnere som skal bidra til dette, både skuespillere, komikere, musikere og journalister. I tillegg er vi et fast team bestående av en lege, en fysioterapeut, to reklamefolk og en del datakyndige personer, sier Tyrdal.

Hjelp til bedrifter

Flere bedrifter har allerede vist interesse for konseptet.

- Her kan store bedrifter kommunisere direkte med hverandre, kanskje på en bedre måte enn ellers. Mange steder fungerer kommunikasjonen som hviskeleken. Det administrerende direktør formidler er gjerne helt forvridd innen det når de “på gølvet”. Vi har også utviklet et verktøy for levendegjøring av den strategiske plattformen til enhver bedrift, sier Stein Tyrdal.

Et viktig verktøy

Han mener humor er livsviktig når det brukes riktig, men at det også kan være livsfarlig når det brukes galt. Tyrdal har selv vært pasient, og har sett med egne øyne at leger ikke alltid behandler pasienten like elegant.

- Leger er flinke på sak, men ikke alltid så flinke på mennesker. Flere bør bruke humor i hverdagen, og jeg har tre tommelfingerregler som kan være til hjelp.

  1. Har du sympati med vedkommende? Da kan du si hva som helst, for sympatien vil henge med i det du sier og sikre at du ikke går over streken.
  2. Kontroller at du blir oppfattet vennlig ved å følge nøye med på reaksjonen.
  3. Juster deg i forhold til mottakeren.

 

Kommentarer

(0)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.