Tre helikoptre tilgjengelig
Tre helikoptre står i den enorme verkstedhallen.
− Hvis ett fly venter på reservedeler, og det andre må ha det vedlikeholdet som kreves etter turer, må vi ha et tredje fly, forklarer Hanne idet vi går under klatreveggen som crewet bruker for å øve.
Crewet består av to piloter, en redningsmann, en navigatør og en maskinist pluss legen.
− Opplæringen blir stadig proffere, også for legene. Klatring, breredning og skikjøring i Lofoten er med i treningsprogrammet, forklarer hun og viser frem vesten som de alltid har utenpå klærne.
− Denne lille O2-kolben må vi bruke hvis flyet skulle styrte i havet. Helikopteret vil tippe rundt. Oksygenet kan redde oss fra å drukne.
Et par timer senere er teamet ute på øvelse. Hanne slipper seg ut i mørket, fires seksti meter ned før redningsmannen tar henne imot på dekket av fiskefartøyet som skvalper opp og ned i seks til åtte meters bølger. Hanne stabiliserer «liksom-pasienten» på båten før hun heises opp.
− Så flink du er!
− Syns du det? svarer hun med en overrasket mine.
Helikopterlegen er ikke høy på pæra.
− Er du den eneste kvinnen på søk- og redningshelikoptrene?
− Det var bare én kvinnelig lege da jeg startet på Sea King-en. Nå er vi fem–seks kvinner totalt på alle stasjonene i Norge.