Flatulens i fly

Emner: 
flatulens
fly
forskning
luft
promp
tarmgass
Denne artikkelen ble skrevet for bloggen Tidsskriftet publiserte i tidsrommet 2010-2014. Der presenterte vi frittstående kommentarer.
Illustrasjonsfoto: iStockphoto Illustrasjonsfoto: iStockphoto

Et gjennomsnittsmenneske produserer 0,7-1,0 liter tarmgass daglig og slipper ut gass ca. ti ganger per dag. Utslipp av tarmluft i fly kan være et ekstra stort problem fordi man sitter tett, og ca. 50% av luften resirkuleres. Forskere fra Herlev sykehus i København har nylig beskrevet problemer med flatulens på flyreiser i The New Zealand Medical Journal. De diskuterer forholdet mellom gassvolum og det lave luftrykket i kabinen som vil ekspandere gassen. Fiberrik kost øker gassproduksjonen, mens inntak av karbohydrater reduserer produksjonen. Det gamle trikset med å tenne på en fyrstikk for å redusere gassen anbefales av naturlige årsaker ikke. Røyking er forbudt og øker risikoen for å merke små mengder gass. Forskerne mener at det kan være ubehagelig å holde tilbake luft - og kanskje risikabelt - spesielt for folk med hjerte- og karsykdommer. Det sunneste er derfor å la luften slippe ut, men sterk lukt i flyet kan redusere kabinpersonalets livskvalitet og dermed servicen.

Løsninger

Forskerne lanserer flere løsninger på problemet. Aktivt kull kan absorbere lukten fra tarmgass. Derfor kan flyselskapene øke passasjerenes trivsel ved å installere aktivt kull i flysetene. Aktivt kull i underbuksene foreslås også, men er problematisk ved bruk av g-streng eller manglende underbukser. En annen mulighet er gummibukser med luftcontainere, men dette blir for upraktisk. Skinnbukser har lav gasspermeabilitet slik at det skapes en «tunneleffekt», og luften kan slippes ut ved anklene. Dette anses som et alternativ på «business class» og første klasse. Andre forslag er at man screener passasjerer med en metanpusteprøve før de går om bord i flyet, og at man deler dem inn i flatulente og ikke-flatulente. Ved overbooking kan man holde tilbake flatulente personer for å øke trivselen. Et mer luftig forslag er kjøp av flatulenskvoter på linje med CO2-kvoter. Likeledes foreslås det at man kan redusere fiberinnholdet og øke karbohydratene i flymaten. De to typene flatulensfonetikk, en høy fjert og en «smyger», omtales, og bekkenbunngymnastikk foreslås for å kunne slippe ut luften stille. Hvis det ikke går, kan man dekke over lyden med hosting, kremting, verbale utbrudd eller spontan applaus.

Honnør til danskene

Artikkelen er etter sigende den mest leste danske medisinske artikkelen, med mer enn 1,5 millioner treff. Vel blåst av våre danske kolleger!

Kommentarer

(0)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.