Med legekontoret på innerlomma

Uante muligheter innen mobile helsetjenester. Illusttrasjonsfoto: iStockphoto
En viktig del av jobben for oss i
er å skille skitt fra kanel – eller teknologisk hype fra nyvinninger som virkelig kan medføre endring. Mobil helse, som amerikanerne har døpt
, har vært på radaren vår en stund. Jeg har vært i tvil: Er det bare et nytt ord for avanserte skrittellere og fitnessapper?I januar kom det definitive svaret for min del. Da godkjente amerikanske helsemyndigheter en ny, mobil hjertemonitor.
er et EKG-verktøy i form av et deksel til iPhone. Hjertepasienten holder rett og slett mobilen inntil bar hud og får en presis måling som automatisk lagres og analyseres i en egen app. Data kan så enkelt oversendes til lege eller lagres kryptert i nettskyen.Dette har mange fordeler. For det første vil kostnadene ved EKG-undersøkelser reduseres dramatisk. Pasienten kan også ta EKG på ulike tidspunkter og når han eller hun føler at noe er unormalt. Ifølge
vil AliveCor være ideell teknologi for å oppdage udiagnostisert hjerteflimmer og redusere antall slagtilfeller.EKG er ikke det eneste diagnoseverktøyet som er på vei hjem til folk. En
som kobles til smarttelefonen er allerede på markedet. Den gir umiddelbar sammenlikning med tidligere målinger, råd om man bør oppsøke lege og mulighet til å sende data til legen. For foreldre med barn som sliter med hyppige ørebetennelser, vil antageligvis
være interessant når det kommer til salgs. Dette er et ottoskop som festes til smarttelefonens kamera. Slik kan barnet enkelt og sikkert fjerndiagnostiseres – noe som høres himmelsk ut for oss som har tilbrakt tid med febersyke barn på legevakten. Mobilens kamera og prosessor kan også brukes til å analysere mistenkelige
og hvordan de utvikler seg.Kjekt å ha, som det heter, men mobil helse kan få viktige konsekvenser for helsevesenet fremover. «Med ny teknologi og bedre løsninger kan mange klare seg bedre i hverdagen, til tross for sykdom og nedsatt funksjonsevne», erklærte helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre optimistisk ved lanseringen av stortingsmeldingen
på fredag. I årene som kommer, vil stadig flere i et aldrende Norge måtte leve med kroniske lidelser. Frivillige, pårørende og ikke minst pasienten selv må ta aktivt del i diagnose og oppfølging. Her passer utviklingen av mobil helseteknologi perfekt for et land som ligger i verdenstoppen i bruk smartmobiler og nettbrett. Dette kan spare pasienter for reise- og ventetid, gi sikrere diagnoser og behandling og redusere trykket på legekontor og sykehus. Utviklingen av mobile helsetjenester har en viktig implikasjon: Informasjonsstrømmen vil snu. Det vil være pasienten selv som gjør undersøkelser og genererer helseinformasjon. Kan fastlegekontoret eller spesialisthelsetjenesten ta imot løpende opplysninger? Bør vi få et pasientens eget område knyttet til journalen, slik det planlegges i Danmark? Når trenger egentlig pasienten å oppsøke lege «in real life», og hvordan kan helseinstitusjoner kommunisere løpende med pasientene?Her er det muligheter og fallgruber. Min erfaring med eHelse er at Legeforeningen instinktivt er skeptisk, enten det gjelder pasientjournal på nett, åpenhet om kvalitetsinformasjon eller direkte tilbakemeldinger fra pasienter. Kanskje lurt å melde seg på litt hurtigere når det gjelder mobile helsetjenester?