Helhetlig visuell profil for Tidsskriftet - hvordan gjøre en sterk merkevare sterkere

Emner: 
design
illustrasjoner
merkevare
visuell profil
Denne artikkelen ble skrevet for bloggen Tidsskriftet publiserte i tidsrommet 2010-2014. Der presenterte vi frittstående kommentarer.
I Tidsskriftet har vi det siste året jobbet målrettet med å forsterke merkevaren med en helhetlig designprofil.
Design is the fundamental soul of a human-made creation that ends up expressing itself in successive outer layers of the product or service. Steve Jobs
Det er nettopp i Tidsskriftets “ytterste lag” - forsiden i papirutgaven - at vårt arbeid med merkevarebygging er mest synlig. Forandringen har vært total. Vi ønsker at den hvite forsiden skal være et blankt lerret for illustrasjoner. Illustrasjonene skal fremheve utvalgte medisinske temaer, tilføre dem en ekstra dimensjon og gi rom for tolking. Det hvite rammeverket med navn og logo skaper merkevaren. Til sammen utgjør de interessevekkende illustrasjonene og rammeverket både noe nytt og noe gjenkjennelig. Internasjonalt anerkjente illustratører

Forsiden fra nr. 13-14/2011. Illustrasjon av Chris Buzelli

Noen har sagt at de synes illustrasjonene er for like. Det er jeg ikke enig i, men den hvite bakgrunnen skaper ett enhetlig utrykk - en uniform. Jeg velger å se på det slik at vi nå har lykkes i å skape en sterkere merkevare som er gjenkjennelig, og som blir lagt merke til både blant leger, som er hovedmålgruppen vår, og i mediebransjen. Vi har, i året som har gått, brukt 11 illustratører fra både Norge, resten av Europa og USA. Alle illustrasjonene er bestilt av oss, dette er originale arbeider som er blitt laget for Tidsskriftet. Det er verdt å nevne at flere av illustrasjonene faktisk er blitt malt på lerret med olje eller akryl, for så å bli digitalisert og sendt til oss. Illustratørene blir valgt ut på bakgrunn av stil og tidligere arbeid. Vi er i godt selskap - de fleste av illustratørene arbeider også for norsk dagspresse, forlag og internasjonale publikasjoner som The New Yorker, Vanity Fair, The Times og The Guardian - for å nevne noen. Jeg er kjempestolt over at disse prisbelønnede illustratørene vil jobbe med oss og hjelpe oss med å skape det utrykket vi er ute etter. Papir som forsterker uttrykket Det er kanskje ikke så mange som har lagt merke til det, men vi har også byttet papirkvalitet på omslaget. Tro det eller ei: Dette er også en del av merkevarebyggingen. Vi har nå brukt et mer følelig papir som med sin matte overflate underbygger helheten og uttrykket på forsiden. Papiret gir et litt mer eksklusivt og naturlig preg, samtidig som illustrasjonene og illustrasjonsteknikkene kommer bedre frem.
Forsiden fra nr. 4/2011.

Forsiden fra nr. 4/2011. Illustrasjon av Dung Hoang

Vi er svært fornøyd med forsidene i 2011, og vi tror at vi har lykkes med å skape en sterkere merkevare. I 2012 fortsetter vi på samme måte og starer med to nye anerkjente illustratører fra England og USA. Dere kan glede dere! Gjenkjennelse i alle kanaler I merkevarebygging er helhet viktig. Det betyr ikke at vi ikke skal tilpasse designen etter mediet og brukerne. I mai i år lanserte vi nye nettsider. Designen på disse sidene er litt annerledes, men har samtidig med seg elementer fra papirutgaven som skaper gjenkjennelse. Løsningen fremstår som mer teknisk og aktuell i uttrykket. Jeg liker å si at de forskjellige mediene skal være som søsken i en familie – ulike, men med en tydelig tilhørighet. Det går slag i slag med utviklingen av en helthetlig profil i Tidsskriftet, og på nyåret vil også designen i denne bloggen føye seg inn i familien – bli en del av det enhetlige uttrykket vi har skapt. Vi løsriver oss litt ved å skape et mer moderne og uformelt uttrykk, men igjen med røtter i helheten. Bloggen er jo et relativt nytt medium i Tidsskriftets lange historie, men skal også være et viktig medlem av Tidsskriftets familie. Vi ønsker at rammene og designen på bloggen skal være aktuelle, uformelle og inspirerende. Hva synes du? Design utviklere seg hele tiden, og det sammen gjør vår oppfatning av hva som er god design. Vi prøver å bygge merkevaren “Tidsskriftet” sterkere ved å være med på denne utviklingen - samtidig som vi bevarer den lange tradisjonen vi har. Vi har fått litt tilbakemeldinger på designomleggingen, både positive og noen negativ, men vi har kanskje ikke fått så mange tilbakemeldinger som vi hadde trodd vi skulle få.  Hvorfor vet jeg ikke. Er det slik at leserne av Tidsskriftet ikke mener noe om det visuelle utrykket, eller er alle fornøyde? Her på bloggen har du anledning til å komme med din tilbakemelding!

Kommentarer

(0)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.