Flere dødsfall etter abortpillebruk

Ifølge Statens legemiddelverk oppstod tilfellene etter bruk av mifepriston (også kalt RU 486) gitt oralt og misoprostol gitt vaginalt. Kvinnene hadde symptomer som liknet på bivirkningene av misoprostol, som oppkast, diaré og magekramper. Etter hvert utviklet de takykardi, hypotensjon, ødemer, hemokonsentrasjon og alvorlig leukocytose.

Ikke dokumentert sammenheng

Det føderale amerikanske Food and Drug Administration (FDA) kan imidlertid ikke konkludere med at dødsfallene skyldes sepsis eller toksisk sjokksyndom forårsaket av Clostridium sordellii.

Vær oppmerksom

Det er ikke rapportert om noen liknende tilfeller i Europa. Legemiddelverket ber likevel leger være oppmerksomme på at infeksjoner kan oppstå også etter medikamentelle aborter, uten at pasienten har typiske infeksjonssymptomer, som feber og forhøyet CRP. Dersom pasienten får toksisk sjokksyndrom, symptomer på betennelse i livmorslimhinnen eller liknende etter medikamentell abort, bør dette meldes til de regionale legemiddelinformasjonssentrene (RELIS).

Kommentarer

(0)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.