Kaffe reduserer treningssmerte

Det viser professor i idrettsvitenskap ved University of Georgias College of Education, Patrick O–Connor, i en studie som presenteres i augustutgaven av Journal of Pain.

Smertelindrende

To ulike dager lot han 16 unge voksne menn med lavt kaffekonsum innta en stor dose koffein eller placebo, og en time deretter sykle i 30 minutter. Treningsintensiteten var moderat, og slik at syklistene kjente smerte i lårmusklene, og var den samme begge dager.

Eksperimentet viste at graden av smerte som syklistene kjente i lårmusklene, var signifikant og moderat redusert etter en høy dose koffein.

Tidligere rapporter har vist at koffein forbedrer idrettsprestasjoner. Ifølge O–Connor tyder denne undersøkelsen på at dette delvis kan forklares ved koffeinets smertelindrende egenskaper. Koffein, med en grense på 12 µ-gram per milliliter eller mer, har inntil nylig stått på verdens antidopingbyrås (WADA) liste over dopingpreparater. Dette rammet tidligere i år den norske syklisten Anita Valen og langrennsløperen Ine Wigernæs.

Overfor bladet Transmedical, understreker O–Connor at effekten ikke vil gjelde all form for smerte eller for alle.
- Det later til at koffein har mindre effekt for storkonsumenter av kaffe, sier han.

Kommentarer

(0)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.