Greie besøkstall for Fritt sykehusvalg på nett
8. mai i år ble Fritt sykehusvalg Norge relansert med en kombinert Internett- og telefontjeneste. Målet med tjenesten er at publikum skal kunne finne oppdatert informasjon om ventetider ved sykehus i hele landet. Derfor er ambisjonen at alle ventetider skal oppdateres månedlig.
Forventer økt besøk
Siden relanseringen har nettsidene i gjennomsnitt hatt rundt 300 besøkende hvert døgn. I sommermånedene har besøkstallet sunket til rundt 200 per døgn, men prosjektansvarlig Tone Bringedal i Sosial- og helsedirektoratet regner med at besøkstallet tar seg opp utover høsten.
Mye tid å spare
- Vi vet ikke om de som besøker Fritt sykehusvalgs nettsider eller ringer faktisk benytter mulighetene som ligger i informasjonen de får, og dermed velger et annet sykehus enn de naturlig sogner til, sier Tone Bringedal til Computerworld. - Når du ser på listene som presenteres på nettstedet, er det stor variasjon i ventetid mellom de ulike sykehusene. Det kan derfor være mye tid å spare for den som er villig til å flytte litt på seg.
Egen telefontjeneste for leger
I tillegg til besøk på nettsidene, mottar den telefoniske tjenesten knyttet til Fritt sykehusvalg rundt 30 telefoner daglig.
- Det virker som at de som i særlig grad ønsker å få behandlingen utført i egen helseregion, benytter seg av muligheten til å snakke med en rådgiver i samme region, sier Bringedal.
Fritt sykehusvalg Norge har også en egen telefontjeneste for leger. I tre utvalgte sommeruker hadde denne tjenesten mellom sju og 16 henvendelser, men Bringedal forventer at antall henvendelser fra leger også vil øke utover høsten.