Annonse
Annonse

Elsykkel til jobb gir treningseffekt

Stian Ellingsen Lobben Om forfatteren

Bruk av elsykkel gir like god treningseffekt som gange i motbakke og kan anbefales for å få folk i økt fysisk aktivitet.

/sites/tidsskriftet.no/files/2013--T-13-0968-01-MN.jpg

Illustrasjonsfoto Istockphoto

Bruk av sykkel ved reise til og fra jobb og skole er en mulighet for å inkludere fysisk aktivitet i moderne dagligliv. En elsykkel er en sykkel med påmontert elektrisk motor som hjelper til slik at man ikke behøver å bruke like mye krefter som på en vanlig sykkel. Sveitsiske forskere har undersøkt om bruk av elsykkel gir tilstrekkelig arbeidsintensitet til å gi positive helseeffekter (1).

18 friske, mye stillesittende forsøkspersoner i alderen 26 – 46 år gjennomførte en typisk jobbreise i Lausanne på fire forskjellige måter: Gange i nesten 2 km i bratt motbakke, vanlig sykkel i vel 5 km i svak motbakke, elsykkel med moderat assistanse i vel 5 km i svak motbakke og elsykkel med maksimal assistanse i vel 5 km i svak motbakke. Fart, tid, hjertefrekvens, oksygenopptak, opplevd intensitet og opplevd behov for dusjing i etterkant ble registrert. De fire reisemåtene ga en arbeidsintensitet av maksimal hjerterytme på henholdsvis 72%, 85%, 75% og 80%.

Forfatterne konkluderer med at elsykkel kan gjøre det mulig for folk flest å overvinne topografiske og logistiske hindringer ved sykkelpendling. Det gir dermed mulighet til å inkludere fysisk aktivitet i hverdagen uten å sette av ekstra tid. Elsykkel kan konkurrere med bil på reisetid i urbane områder, og den fysiske motstanden kan tilpasses syklistens fysiske form og motivasjon. Økt bruk av elsykkel som transportmiddel kan få store positive effekter for folkehelse, miljø og kø.

1

Gojanovic B, Welker J, Iglesias K et al. Electric bicycles as a new active transportation modality to promote health. Med Sci Sports Exerc 2011; 43: 2204 – 10. [PubMed] [CrossRef]

Kommentarer

(4)

tore gutteberg

Dette er viktig å få frem. Mange med meg kvier oss for de lange bratte bakkene. Dette kan senke terskelen. Hva kan en velge av løsninger og modeller?

Stian Ellingsen Lobben

Tore Gutteberg spør om løsninger og modeller! Det er et godt spørsmål med mange svar. Etter hvert kommer alle slags sykkeltyper som elsykkel, fra god gammel damesykkel med lavt innsteg til fatbike for norsk vintersykling - foldesykkel for togpendlere eller fulldemper for Jotunheimen. Det finnes hovedsakelig tre forskjellige motortyper; krankmotor og hubmotor i forhjul eller bakhjul. Batterier kommer med varierende teknologi, kapasitet og plassering. Man kan kjøpe ombyggingssett eller fiks ferdige elsykler.

Raimond Oseland

Jeg vil komme med en oppfordring til alle leger om å prøve elsykkel. Eventuell skepsis blir som regel overvunnet når man skjønner at dette ikke er en moped, man må trø. Test gjerne med pulsklokke. Min erfaring er 60% av makspuls på flat vei, 70% i moderate bakker og 80% i bratte bakker. En times daglig sykling til og fra jobb gir betydelig treningseffekt. For meg med diabetes 2 er dette gull verdt. Elsykkel bør skrives ut på blå resept!

Stian Ellingsen Lobben

S E Lobben svarer:

Raimond Oseland skriver at elsykling har viktige helseeffekter for ham, at alle leger bør prøve elsykkel og at man bør kunne få elsykkel på blå resept. Sammen med kollegaer ved universitetene i Bergen, Stavanger og Agder holder jeg for tiden på med et forskningsprosjekt for å få se på helseeffekter av elsykling til og fra jobb. Deltakerne får målt maksimalt oksygenopptak før oppstart og etter 12 måneder. Om ett års tid regner jeg med at vi har noe mer å si om dette.

Siste artikler om Samfunnsmedisin

Annonse
Annonse